Vechten voor de empowerment van vrouwen en meisjes

Wij zijn een feministisch merk. De strijd voor gelijkheid zit in ons DNA.

We zetten ons in voor gelijkheid sinds Anita Roddick in 1976 The Body Shop opende. Feminisme zit in ons bloed; onze feministische principes zijn inclusief en we zijn ervan overtuigd dat gelijkheid iedereen ten goede komt. We zetten ons in voor zelfliefde en lichaamsacceptatie en streven ernaar om van de wereld een eerlijke en veilige plek te maken voor vrouwen en meisjes. The Body Shop viert Internationale Vrouwendag 2021 met een terugblik op alle partnerschappen die we door de jaren heen hebben opgebouwd; ontdek de projecten waaraan we hebben gewerkt en ontdek hoe ook jij kunt bijdragen aan de empowerment van vrouwen over de hele wereld.

Onze belofte

Meer dan ooit zijn we toegewijd aan het voortzetten van Anita's strijd om vrouwen en meisjes over de hele wereld sterker te maken. Gelijkheid komt de samenleving als geheel ten goede. Als vrouwen gelijke rechten en gelijk onderwijs hebben, is dat beter voor iedereen. Deze leidende principes zijn onze North Star en onze belofte aan toekomstige generaties.

Wij zullen vocale activisten zijn die willen vechten voor gelijkheid en gelijke kansen tussen de seksen om vrouwen en meisjes sterker te maken.

We zullen een licht werpen op de kwesties die er echt toe doen voor gelijke rechten en kansen.

We zullen ons platform gebruiken om feministische leiders, stemmen en de feministische beweging te versterken, en om degenen die zich inzetten voor een meer gelijke en rechtvaardige wereld te vieren.

We zullen producten en ervaringen creëren die een boodschap van eigenliefde en lichaamsacceptatie overbrengen en schoonheidsnormen verwerpen.

Een geschiedenis van campagnes voor gelijkheid

2003

Stop huiselijk geweld

In 2003 lanceerden we de campagne Stop Geweld thuis, voortbouwend op bijna tien jaar campagne voeren over dit onderwerp. Ons doel was om het bewustzijn over deze kwestie te vergroten en geld in te zamelen om lokale partners te ondersteunen die mensen helpen die getroffen zijn door huiselijk geweld, inclusief overlevenden van kinderen, en om regeringen onder druk te zetten om wetgeving aan te nemen.

2009 - 2012

Stop de sekshandel van kinderen en jongeren

In 2009 lanceerden we in samenwerking met ECPAT International de campagne 'Stop de handel in kinderen en jongeren'. Het leidde tot ongekende veranderingen door het verzamelen van meer dan 7 miljoen handtekeningen van klanten over de hele wereld en bracht 24 landen ertoe zich aan nieuwe wetten te onderwerpen.

2009 - 2012

De Global Shea Alliance

Onze shea wordt handgemaakt door vrouwen in Ghana, waar technieken al generaties lang worden doorgegeven. Ons gemeenschapspartnerschap voor eerlijke handel zorgt ervoor dat vrouwen een eerlijke prijs ontvangen en betaald worden voor hun werk. Een groot deel van de shea wordt echter nog steeds vanuit Ghana geëxporteerd, zonder dat de vrouwen die het produceren daarvan profiteren. In 2011 hebben we spelers uit de sector samengebracht en de Global Shea Alliance opgericht. De belangrijkste doelstellingen zijn het verbeteren van de sheaproductie, het ontwikkelen van de markt en het empoweren van vrouwen aan de onderkant van de toeleveringsketen. De Duurzaamheidsprincipes bepalen hoe verzamelaars, verwerkers, exporteurs en merken die shea gebruiken moeten handelen als ze willen beweren dat hun toeleveringsketens duurzaam zijn.

2019

Droom groot met een internationaal project

In 2019 moedigden we meisjes aan om groot te dromen. Samen met Plan International hebben we vrouwen en meisjes in Indonesië en Brazilië de tools gegeven die ze nodig hebben om te slagen en hun dromen waar te maken. Helaas hebben veel meisjes in deze landen geen toegang tot onderwijs of werk. Via onze Dream Big-campagne steunden we een 18 maanden durend programma dat jonge vrouwen beroepstraining en vaardigheden biedt om hen te helpen een eigen bedrijf te starten of een goede, veilige baan te vinden. Met dit programma hebben we 1.500 jonge vrouwen geholpen.

2019

Verdomd goede periode

Menstruatieproducten zouden geen luxe moeten zijn, maar veel mensen die menstrueren kunnen ze niet betalen. In 2019 werkten we samen met Bloody Good Period, een non-profitproject dat menstruatieproducten levert aan asielzoekers, vluchtelingen en mensen die in armoede leven. Gabby Edlin richtte Bloody Good Period op toen ze zich realiseerde dat voedselbanken en opvangcentra niet in staat waren om voldoende of geen menstruatieproducten te leveren aan degenen die ze nodig hadden. We hebben onze duizenden winkels en het The Body Shop at Home™-netwerk ingezet om menstruatieproducten in te zamelen voor mensen in nood en deze te doneren aan lokale organisaties zoals vluchtelingenopvangcentra, opvangcentra en noodopvangcentra.

2019

Plastics for Change

In 2019 hebben we een nieuw partnerschap gevormd met Plastics for Change om gerecycled plastic uit Bangalore, India, in te kopen. Plastics for Change werkt met ‘afvalverzamelaars’ in India, vaak ‘Dalits’ – de laagste leden van het Indiase kastensysteem die kwetsbaar zijn voor discriminatie en slechte arbeidsomstandigheden. Ze hebben vrouwen zoals Annamma geholpen, die sinds haar kindertijd als vuilnisman heeft gewerkt en tegenwoordig een centrum voor de verzameling van droog afval runt waar ze verschillende mensen in dienst heeft en haar dochter ondersteunt in de opleiding tot kunststofingenieur.

Over het beëindigen van dakloosheid onder jongeren

Het beëindigen van dakloosheid onder jongeren wordt beheerd door Centrepoint. De liefdadigheidsinstelling werd in 2013 opgericht op voorstel van ZKH De Hertog van Cambridge, beschermheer van Centrepoint, die een nationale focus wilde brengen in de aanpak van dakloosheid onder jongeren. Vóór de oprichting van End Youth Homelessness waren er in Groot-Brittannië geen organisaties die dakloze jongeren ondersteunden.

End Youth Homelessness is een beweging van elf lokale liefdadigheidsinstellingen. Samen ondersteunen zij jaarlijks ruim 30.000 jongeren (tussen 16 en 25 jaar). End Youth Homelessness helpt haar lidorganisaties samen te werken om het bewustzijn te vergroten, ervaringen uit te wisselen en vrijwilligersinkomsten te genereren om diensten te verlenen die de levens van jongeren die dakloos zijn, transformeren.

End Youth Homelessness is een liefdadigheidsinstelling gerund door Centrepoint en geregistreerd in Engeland en Wales (geregistreerde liefdadigheidsinstelling nr. 292411). End Youth Homelessness werkt ook samen met de Ierse partner Focus Ireland (geregistreerde liefdadigheidsinstelling nr. CHY 7220).

Vecht voor eerlijkheid met Community Fair Trade

Ons Community Fair Trade-programma heeft ons geholpen onze strijd voor de gelijkheid van vrouwen wereldwijd uit te breiden. Via onze partnerschappen bieden we eerlijke prijzen en markttoegang aan vrouwelijke ambachtslieden en producenten over de hele wereld, van wie velen in plattelandsgemeenschappen wonen met beperkte werkgelegenheid. Ons beroep heeft ervoor gezorgd dat de vrouwen die we in dienst hebben, een stabiel inkomen, de onafhankelijkheid en het respect hebben gekregen dat ze verdienen.

Financiële onafhankelijkheid voor Ghanese vrouwen

Sinds 1994 kopen we in de gemeenschap geproduceerde fairtrade sheaboter van de Tungteiya Women's Association in het noorden van Ghana. 640 vrouwen uit 11 dorpen produceren sheaboter in een proces van 18 stappen met behulp van traditionele technieken die generaties lang van moeder op dochter zijn doorgegeven.

Dankzij een eerlijke prijs ontvangen vrouwen een zelfstandig inkomen en krijgen ze meer zelfvertrouwen en respect binnen hun gemeenschap. We betalen ook een hoge prijs om gemeenschapsprojecten te financieren die een positieve impact hebben op de levens van 49.000 mensen in 11 dorpen in de regio. Langetermijninvesteringen hebben de gemeenschap in staat gesteld zeven scholen te bouwen, die jaarlijks ongeveer 1.200 studenten bedienen, en toegang bieden tot schoon water en gezondheidsfaciliteiten.

Baanbrekende initiatieven op het gebied van educatie en bewustwording

Ons handgemaakte, fairtradepapier en geschenkverpakkingen zijn afkomstig van Get Paper Industry in Kathmandu, Nepal.

We zijn erg trots dat we sinds 1989 met GPI hebben samengewerkt. Ze hebben meer vrouwen dan mannen in dienst en betalen hen een eerlijk en gelijk loon, terwijl ze ervoor zorgen dat ze dezelfde voordelen ontvangen. Ze hebben ook sociale projecten gelanceerd waar de hele gemeenschap rond Bansbari van profiteert. Ze hebben ervoor gezorgd dat kinderen uit de armste gezinnen naar school kunnen gaan en hebben het onderwijsniveau van meisjes verbeterd via hun Send Your Daughters to School-campagne en beurzen.

De afgelopen jaren heeft GPI initiatieven gelanceerd om het bewustzijn over mensenhandel te vergroten door meisjesgroepen in lokale dorpen te ondersteunen. Ze laten nu hun stem breder horen door nationale schoolopstelwedstrijden te organiseren over het thema mensenhandel.