Onze geschiedenis
Welkom bij The Body Shop
Ons verhaal begon in 1976 in Brighton, Engeland. Het begon allemaal met onze oprichtster, Dame Anita Roddick, en haar geloof in iets revolutionairs: dat zakendoen een kracht ten goede kan zijn. Wij volgen uw visie, overtreden de regels, doen nooit alsof en creëren al meer dan 40 jaar verandering.
“De economie vormt de wereld. Ze is in staat de samenleving op bijna alle denkbare manieren te transformeren.”
Dame Anita Roddick
Oprichter van The Body Shop
Niet het doorsnee cosmeticabedrijf
Toen The Body Shop in 1976 werd geopend, was het een kleine groen geschilderde winkel in de straten van Brighton, Engeland. De aanpak van The Body Shop was radicaal anders dan die van de grote spelers in de schoonheidsindustrie. Het was simpel: natuurlijke, ethisch geproduceerde ingrediënten van over de hele wereld in eenvoudige, gemakkelijk te vullen verpakkingen. Schoonheidsproducten en -routines die geschikt zijn voor alle lichamen, zodat vrouwen zich goed voelen over zichzelf, zonder de belofte dat ze er net zo uitzien als alle anderen.

“Sociale en ecologische dimensies zijn geïntegreerd in de structuur van het bedrijf. Ze zijn noch de eerste, noch de laatste van onze doelstellingen, maar maken integraal deel uit van ons handelen. "
Dame Anita Roddick
OPRICHTER VAN THE BODY SHOP
Pionier van sociale verandering
Meer dan 40 jaar geleden was dit soort aanpak voorop. Met Anita's passie voor de planeet en inzet voor goede doelen is The Body Shop altijd meer geweest dan alleen een schoonheidsmerk. Het bedrijf streefde één doel na: winst en principes in harmonie. Onze producten zijn nooit op dieren getest en er is niemand uitgebuit tijdens de productie ervan. We hebben eerlijk samengewerkt met boeren en leveranciers en gemeenschappen ondersteund via ons Community Fair Trade-programma. Tegenwoordig treden steeds meer merken in onze voetsporen en wij zijn blij dat zij zich bij ons aansluiten. De wereld heeft het nodig.

“Schoonheid is de uiterlijke uitdrukking van alles wat je leuk vindt aan jezelf. "
Dame Anita Roddick
OPRICHTER VAN THE BODY SHOP

Schoonheid opnieuw gedefinieerd
Toen The Body Shop werd opgericht, had de schoonheidsindustrie een aantal behoorlijk sterke ideeën over hoe meisjes en vrouwen eruit zouden moeten zien. Maar Anita had ook haar eigen ideeën. Ze geloofde dat schoonheid een bron van vreugde, comfort en zelfrespect is. Ze was wat je leuk vond aan jezelf en waardoor je je goed voelde. In haar gedachten waren haar schoonheidsproducten meer een dagelijks ritueel van eigenliefde dan de valse beloften van afslanken en anti-veroudering die door de industrie werden uitgevaardigd. Ze wilde geen producten maken die vrouwen er op een bepaalde manier uit zouden laten zien, maar hen juist helpen de beste versie van zichzelf te worden: "Ik denk dat alle zakelijke praktijken dramatisch zouden verbeteren als ze zich zouden laten leiden door 'vrouwelijke' principes."
Dame Anita Roddick
OPRICHTER VAN DE BODY SHOP

Vrouwen en meisjes empoweren
Anita was een activist in hart en nieren. Dit gaf The Body Shop zijn unieke doel en drang naar sociale verandering. Als echte feministe en mensenrechtenactiviste heeft ze het merk opgebouwd om vrouwen en meisjes te empoweren bij elke product- of zakelijke beslissing. Ze vocht voor gelijkheid en creëerde kansen voor vrouwen via ons Community Fair Trade-programma. De principes die sommigen als “vrouwelijk” beschouwen – inclusiviteit, samenwerking en compassie – vormen de basis van ons merk.

Bedrijven als kracht ten goede
De wortels van The Body Shop liggen in activisme en ons campagneverhaal begon in 1986. Anita werkte samen met Greenpeace als onderdeel van de Save the Whales-campagne om de wrede praktijk van de walvisjacht te bestrijden en jojoba-olie te promoten als vervanging voor potvisolie, die toen veel werd gebruikt in cosmetica. We zijn groots begonnen. We zijn begonnen zoals we wilden doorgaan. Tegenwoordig zijn we een vertrouwd mondiaal merk met tientallen jaren van succesvol activisme achter de rug. We bevinden ons in een unieke positie om de zorgen van miljoenen klanten te uiten en onze zorgen te communiceren met besluitvormers over de hele wereld om positieve veranderingen op de lange termijn te bewerkstelligen.